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Open Games Workshop

Dozent: Dr. Ville Mäkelä
mailto: ville.maekelae(at)ifi.lmu.de
Semesterwochenstunden: 4 SWS
ECTS-Credits: 6
Modul: P 5.0.2 oder P 5.0.4: Gruppenpraktikum zu fortgeschrittenen Themen der Informatik I oder Informatik II, P2, P3 oder P6: Vertiefende Themen für Master

Aktuelles

  • 26.7.2021: Open Game Workshop is nearing its end. Check out some of the demos below.
  • 20.2.2021: Tentative dates and schedule available.
  • 20.2.2021: Check out some of the demos from last semester.
  • 20.2.2021: uni2work page and website are up.

Demos:

  • Prometheus

    Demo (Windows and Mac)

    Created by Louis Grüll, Niklas Hirsch, Tim Lehmann

  • Molten Moons

    Demo (Browser, Windows and Mac)

    Created by Patrick Tamunjoh, Vanessa Voigt, Verena Winterhalter

  • Fix the Lighthouse

    Demo (Windows, Mac, and Linux)

    Created by Benedikt Pirker, Christian Schmalzbauer, Miriam Halsner

  • Arcade Racing

    Demo (Windows)

    Created by Johannes Merkt, Thomas Horner, Wenfeng Zhu

  • Banana Drama

    Demo (Windows) Demo (Mac)

    Created by Chau Duong, Dominik Runge, Magdalena Benkard

  • Bubbles Time Troubles

    Demo (Windows) Demo (Mac) Demo (Linux)

    Created by Pauline Leininger, Thomas Holger, Valentin Scheibe


Termine und Ort

  • Tutorials: Wednesdays 14-16 | Online


    April 14, 2021 - July 7, 2021
  • Final presentations / demo session: July 28, 2021 | Online

Inhalte

In this workshop, students will design and develop a computer game in small groups. Students will create a game concept, develop a playable prototype, and maintain a game design document throughout their project. At the end, the games will be presented in a public demo session.

The final deliverables are:
  • A functioning game prototype
  • A complete game design document
  • A final presentation and demonstration of the game

Schedule

  • April 14: Organization, Introduction, Tips, Tricks and Resources
  • April 21: Optional feedback session
  • April 28: Game pitches and group introductions
  • May 5: Optional feedback session
  • May 12: Progress update
  • May 19: Optional feedback session
  • May 26: Optional feedback session
  • June 2: Progress update
  • June 9: Optional feedback session
  • June 16: Optional feedback session
  • June 23: Progress update
  • June 30: Optional feedback session
  • July 14: Progress update
  • July 28: Demo Session
  • August 11: Final deliverables

Teilnehmer

Die Lehrveranstaltung eignet sich für

  • Studierende der Medieninformatik (Master)
  • Studierende der Informatik (Master)

Die Veranstaltung ist für Masterstudierende gedacht und nur im Master anrechenbar.

Für Bachelorstudierende gibt es die Möglichkeit die Veranstaltung zu besuchen und die ECTS-Credits für den Master im Vorfeld zu sammlen. Ein einbringen in den laufenden Bachelor ist jedoch nicht möglich.

Die Teilnehmerzahl ist auf 20 Studierende begrenzt. Für weitere Teilnehmer gibt es eine Warteliste.

Bachelorstudierende können nur an dieser Lehrveranstaltung teilnehmen, wenn der Platz nicht schon von einem Masterstudenten belegt sein sollte.



Anmeldung

Die Anmeldung erfolgt über Zentralanmeldung in Uni2Work.


Literatur

BARTENBACH, C.: Handbuch für Lichtgestaltung, SpringerWienNewYork 2008

BIRN, Jeremy: Digital Lighting and Rendering, New Riders 2005

BLANK, Richard: Film & Licht, Alexander Verlag, Berlin 2009

BROOKER, Darren: Essential CG Lighting Techniques, Focal Press, Oxford 2008

FUNK, Gerhard: Digital Media for Artists, Kunstuniversität Linz, 2004

HIRST, Tony: Digital Worlds – Interactive Media and Game Design, Open University undergradute course, May 2009

HÖHL, Wolfgang: Interaktive Ambiente mit Open-Source Software, 3D-Walk-Throughs und Augmented Reality für Architekten mit Blender 2.43, DART 3.0 und ARToolKit 2.72, SpringerWienNewYork 2009

HÖHL, Wolfgang: Generative Solar Design, Lichträume, Schattenkörper und Sonnenstandssimulation, in: Computer Spezial 2/2009, Bauverlag BV GmbH., Gütersloh 2009, S. 13 - 19 und in: FORUM PLANEN 11 / Juni 09, Österreichischer Wirtschaftsverlag, Wien 2009, S. 9 – 11

HÖHL, Wolfgang: Die „Innere Logik“ der Form, Neues vom Design Modelling Symposium 2009, in: db 12/2009, Leinfelden-Echterdingen 2009, S. 76 – 78

JOHNSTON, T.: The Illusion of Life. New York, Abbeville Press, 1981

LASSETER, John: Principles of Traditional Animation applied to 3D Computer Animation ACM Computer Graphics, Vol. 21, Number 4, July 1987, S. 35-44

MULLEN, Tony: Mastering Blender, John Wiley & Sons, Indianapolis 2009

POTTMANN, H.: Architekturgeometrie, SpringerWienNewYork 2009

ROOSENDAAL, T.: The Official Blender 2.3 Guide, No Starch Press, San Francisco 2004

ROOSENDAAL, T.: The Essential Blender, No Starch Press, San Francisco 2010

SCHIPEK, Dietmar: Grundbegriffe Animation, in: mediamanual.at, Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, Wien

De STEFANO, R.: The Principles of Animation, Electronic Visualization Laboratory, University of Illinois, Chicago / USA

WARTMANN, C.: Das Blender-Buch, D-Punkt Verlag, Heidelbarg 2007

WARTMANN, C.: The Blender GameKit – Interactive 3D for Artists, No Starch Press, San Francisco 2009

WILLIAMS, R.: The Animators Survival Kit, Faber & Faber, London 2009


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