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Practical Course 3D Programming

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Lecturer: Prof. Butz
Person in Charge: Otmar Hilliges
Hours per week: 2
ECTS credits: not defined for this course

  • News
  • Dates and Locations
  • Registration
  • Contents
  • Aufgaben
  • Prerequisites
  • Further Reading

News

  • The ProjectWikiSite is online.
  • The registration for this course is now closed.
  • The course commences on April 25th
  • The participant assignment is online.

Dates and Locations

  • Lecture: Friday 10-12
  • Location: Amalienstraße 17, Raum A 105

Registration

The registrationis now closed. All slots have been assigned.

Contents

The programming course is intended to teach you the basic concepts of C++. All assignments will focus on computer graphics and computer vision applications. You will be confronted with preprocessing, compiling, linking, the language itself, version control (SVN), makefiles, debugging, and a little on object orientation.

Aufgaben

Termin Beschreibung Folien Aufgabe Tipps
25.04.2008 Einführung: Header- u. Source files, Präprozessor, Compiler, Linker
Standard I/O
PDF, 222KB Blatt 1
Merkblatt zu SVN
C++ reference: cstdio
02.05.2008 Klassen, Objekte, Vererbung PDF, 201KB Blatt 2
09.05.2008 Fenster mit GLUT, OpenGL Basics PDF, 303KB Blatt 3
GLUT Specs
GLUT Tutorials
OpenGL - GLUT for Win32
16.05.2008 Mathematische Grundlagen der 3D Computergraphik
Beleuchtung in OpenGL
PDF, 265KB Blatt 4
OpenGL Referenz (RedBook) Online
NeHe OpenGL Tutorials
23.05.2008 Szenegraphen, Texturen und Displaylisten PDF, 266KB Texture.h
Texturen
30.05.2008 Pixel basierte Effekte:
Bump-Mapping, Height-Mapping
PDF, 409KB Blatt 5
PPT Vorlage
Per-Pixel Operations Tutorial
Simple Bump-Mapping
Height-Maps für Landschaften
12.06.2008 Kollisionserkennung und Physik Simulation PDF, 166KB NeHe Tutorial 30
Bsp. mit Code
20.06.2008 Partikelsysteme, Multipass Rendering PDF, 313KB NeHe particle system Tutorial
Advanced techniques (ps)
FBO 101
27.07.2008 OpenGL Shader Language (GLSL) PDF, 212KB Lighthouse 3D Shading Tutorial
Tutorial GLSL - DGL Wiki
Nehe Shader Tutorial
04.07.2008 Stencil Operationen PDF, 345KB 3D Concept Stencil Buffer

Prerequisites

The Systementwicklungsprojekt is intended to teach C++, so knowledge of it is not necessary. Knowledge of JAVA would be of great advantage. The concepts of OO Programming and other concepts as conducted in the Introduction to CS lecture are assumed.

Further Reading

  • Jesse Liberty, C++ in 21 Tagen. Schritt für Schritt zum Programmierprofi, Eine Einführung in C++ aufgegliedert in ein 21-tägiges Programm. Nach diesen 21 Tagen sollte man die grundsätzlichen Konzepte und Paradigmen von C++ verstanden haben.
  • Bjarne Stroustrup, The C++ Programming Language, Das C++-Buch, der Autor ist der Begründer dieser Programmiersprache.
  • Dave Shreiner, Mason Woo, Jackie Neider, OpenGL Programming Guide, 'The Red Book' kann auch hier eingesehen werden. Grundlegendes Buch für die Open Graphics Library.
  • H.J. Bungartz, M. Griebel, C. Zenger, Einführung in die Computergraphik
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